Neznáme haldy pod Geldekom

Malé Karpaty vedia vždy pripraviť nejaké prekvapenie, tak tomu bolo aj pod kopcom Geldek.


Menej známe pozostatky ľudskej činnosti, pripomínajúce banskú povrchovú ťažbu, sa nachádzajú v lesoch Malých Karpát, medzi obcami Sološnica, Doľany a Častá. Jedná sa o južné svahy kopca Geldek, ktorý je z väčšej časti zahrnutý do obory Biela skala. Aj spomínané pozostatky sú jej súčasťou, sú za plotom tejto obory. 

Pri jednom z letných turistických výletov v tejto oblasti, som sa rozhodol, že namiesto po zelenej turistickej značke sa do Častej ako svojho cieľa, skúsim dostať cez oboru. Od zelenej značky som sa odpojil nad Sklenou hutou a zároveň pod svahom Geldeka. Veľká železná brána ako vstup do obory a okolité oplotenie neboli prekážkou, keďže v pletive pri bráne je veľká diera. 


Pokračujem lesnou cestou v obore a po pár sto metroch od vstupu si po pravej strane všímam nápadné väčšie množstvo menších háld. Nie sú rozmerovo veľké ale je ich pomerne dosť. 



Lokalita veľmi pripomína lesy nad Stupavou a Borinkou, kde sa nachádza nespočetné množstvo nie háld ale jám-píng po povrchovej banskej ťažbe. 

Vyberiem sa smerom k haldám a skúmam ich zloženie. Laický pohľad mi veľa nepovie, ale mal by to byť vápenec. 











Niektoré haldy sú bledo sfarbené, ale iné majú tmavý vzhľad, presne ako haldy po banskej ťažbe z okolia Perneka, Pezinka. Tu sa ale nejedná o čierne bridlice ale skôr mi to pripadá akoby tu bol vápenec spálený a rozdrobený. 




Mohlo by sa jednať o istý spôsob pálenia vápna? Netuším, vápno by sa malo páliť v “peciach“, čiže by tu mali byť prítomné skôr jamy a nie haldy. Všetko čo vidím si pofotím ale aj tak z toho nie som veľmi múdry. Pár “spálených“ kamienkov si beriem ako vzorky domov, sú celkom zaujímavé.








Ešte raz si prezriem haldy, určite majú antropogénny pôvod, ale aký?





Zneistený pokračujem lesnou cestou smerom dole k Častej. 


V týchto lokalitách som ešte nebol, v jednom mieste na okraji lúky sú zaujímavé výhľady smerom na Trnavu a za ňou sa črtá zahmlený Zobor.


Prišiel som až k bráne, spodnému vstupu do obory, kde tentoraz nebola diera. Preliezol som bránu a keď už som tu, idem sa pozrieť krátkou zachádzkou k Hornej a Dolnej Mária štôlni. Len zvonku. Od mojej poslednej návštevy sa nič nezmenilo, ale veľká skala v hornej pinge sa asi onedlho zosunie a znemožní tak vstup do podzemia. 


Už ma čaká iba cesta dole kopcom do Častej, s krátkym pohľadom na hrad Červený kameň. 
Celkom vydarený deň a objavenie pomerne zaujímavých pozostatkov, o ktorých sa hádam niekedy dozviem, čo bolo ich účelom.

trasa okolo háld, ktorých polohu vyznačuje krúžok v strednej časti

Návšteva lokality bola 10.7.2016

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára