Banská činnosť pod kopcami Lipy a Vrch

Pozostatky rozsiahlej banskej činnosti sa dajú nájsť aj v bočnom údolí Jablonovského potoka, na okraji VVP Turecký vrch.


Do tejto oblasti som sa dostal v rovnaký deň, kedy som navštívil perneckú banskú lokalitu Mäsiarsky ostrovec. Bočným údolím od asfaltky z Jablonového, vedúcej k bráne vojenského výcvikového priestoru, vedie pohodlná lesná cesta. Išiel som po nej veľa krát, ale až dnes, som si všimol niečo, čo mi vždy predtým unikalo. Stúpam po tejto pohodlnej lesnej ceste a neďaleko križovatky s druhou cestou ma zrazu zaujmú dobre rozoznateľné dve haldy. Jedna väčšia, druhá menšia. Kto by to povedal. 



Banská činnosť prebiehala aj v týchto končinách, známe sú neďaleké zavalené štôlne Skala a Lipníky. A kúsok ďalej aj Horná a Dolná Ľudovít štôlňa, na lokalite Červený domček. Banské práce tu boli zamerané na mangánové zrudnenie. Všetky tieto miesta som už v minulosti navštívil, preto som bol milo prekvapený touto, pre mňa, novoobjavenou lokalitou. V rámci VVP Turecký vrch sa nachádza aj pyritové ložisko Rudolf.

Takže som na spomínanej lesnej ceste a presúvam sa k dvom haldám. 


Nad nimi vo svahu sú rozoznateľné priehlbiny, zárezy, čiže asi povrchové dobývanie. 



Vo svahu oproti väčšej halde, je ale podľa mňa typický pozostatok zavaleného ústia štôlne. Nebola pravdepodobne dlhá. 







Prechádzam lokalitou a kúsok nižšie vidím opäť haldu. Tentoraz o málo väčšiu ako predchádzajúca. 


Nad ňou opäť jamy, zárezy a znova, v jednom prípade by to mohlo byť aj zavalené ústie štôlne. 


Pár metrov a na dohľad od lesnej cesty. Presná lokalizácia je medzi kopcami Priečny vrch (466m) a Vrch (556m), podľa mapy pomenované ako Medzivršie a ešte presnejšie, SZ svah kopca Vrch. Je možné, že vo svahu vyššie sú prítomné ďalšie pozostatky banskej činnosti. 

Po odfotení pokračujem stúpaním lesnou cestou a po predchádzajúcich skúsenostiach mám oči otvorené. 
Na konci zimy som si pri trase cez túto oblasť, na pravej strane, všimol čierne kopčeky. A presne tie čierne kopčeky vidím aj teraz, bez váhania zastavím a po prekročení potoka sa k nim presúvam. 


Bez pochyby sú to pozostatky banskej činnosti. V tomto prípade asi povrchovej. Rozsiahle haldy čiernych bridlíc sú mohutné. 


Rôzne priehlbiny sa tiahnu až skoro na vrch kopca Lipy (472m), na ktorého východnom svahu sa práve nachádzam. 



Táto oblasť je spomínaná aj v literatúre, ale obmedzuje sa na strohé konštatovanie. Nič viac. Z môjho pohľadu lokalita predstavuje rozsiahlejšiu povrchovú banskú činnosť ako neďaleká podobná oblasť Hornej Ľudovít štôlne. 




Vzdušná vzdialenosť k susednej štôlni Lipníky, ktorá je len "cez kopec" je pol kilometra. 

Dofotím a pokračujem lesnou cestou hore do sedla pod Skalou a príjemným výhľadom na lúky nad Lozornom sa lúčim s tunajšími banskými lokalitami.

trasa vzhľadom na štôlnu Lipníky (hore) a Skala (dole)

presné lokalizovanie dvoch susedných banských dobývok

Návšteva lokality bola 23.6.2016

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára