Banská lokalita Mäsiarsky ostrovec

Okolie Perneku je bohaté na dávnu banskú činnosť, dnes som sa vybral pozrieť lokalitu západných svahov kopca Čmeľok.


Bez predchádzajúceho plánovania som sa počas popracovného cyklovýjazdu ocitol v sedle Javorina, medzi Čertovým kopcom a Čmeľkom. Keďže sa mi aj napriek teplotám prekračujúcim 30°C išlo dobre, rozhodol som sa, že sa pôjdem pozrieť na jednu doposiaľ nenavštívenú perneckú banskú lokalitu, s ťažbou pyritových a antimonitových rúd.
Presunom po vhodných lesných cestách sa už o pár minút pozerám na zárez vo svahu a zavalené ústie Martin štôlne. 



Halda z nej nie je príliš veľká, skôr taká skromná. Ľahko dostupné a dobre rozoznateľné. 

Idem kúsok späť a odbáčam na druhú lesnú cestu. Zosadnem z bicykla a pred sebou vidím zárez. Bezmenná štôlňa. Zavalené ústie. 



Ale hneď vedľa vidím ďalší zárez, tentoraz hlbší, s mohutnou haldou. Horná Karol štôlňa. 




Zaujímavá lokalita a to mám pred sebou alebo lepšie, pod sebou, ďalšie banské diela. 

Obchádzam haldu a krátkym presunom cez les sa po pár desiatkach metrov pozerám na vytekajúcu banskú vodu z ústia štôlne Dolný Karol. 


Voda tečie silným prúdom. Tesne pri ústí štôlne sú padnuté dva stromy. 



Otvor tu je. Vidieť aj výdrevu, ktorá akoby sa chcela dostať von z podzemia. Osobne by som mal pochybnosti, či by som sa aj v prípade vhodného vybavenia išiel pozrieť dovnútra. 




Halda vyťaženého materiálu je rozsiahla a rozdelená do dvoch smerov. Ako celok pôsobí impozantne.




Prieskum tejto oblasti sa v nedávnej minulosti zameral aj na ekologickú stránku týchto starých banských diel, sú evidované ako environmentálne záťaže

Presúvam sa nižšie, kúsok pod haldou by mala byť lesná cesta. Je tu, miernym stúpaním po nej pokračujem. Čo ma na ceste zaujme, sú kamene v tvare valca. Na malej ploche som ich našiel 5 kusov. 


Pravdepodobne sa môže jednať o pozostatok prieskumných vrtov, ktorými sa tu v druhej polovici 20.storočia zisťovali podzemné zásoby rúd. 
Pri fotení týchto vrtných zvyškov počúvam šuchotanie v jarku podo mnou. Dve malé prasiatka sa tam zabávajú a mňa asi necítia. 

Cesta sa zatáča a ja spolu s ňou smerujem k posledným dvom zostávajúcim banským dielam. Prvý vidím zárez Florián štôlne s menšou haldou. Opäť zavalené ústie. 





Stredom haldy vedie lesná cesta, podľa stôp, využívaná motorkami. 

Hneď vedľa sa dá dobre rozoznať zárez štôlne Valentín. 




Halda tejto bane je postupne odplavovaná malým vodným tokom. 

To bola na dnes posledná navštívená banská lokalita. Aspoň som si to myslel. 
Staršou, listami zapadanou a žihľavou pokrytou, lesnou cestou sa presúvam až k malej lúčke, kde je vrt. V rámci europrojektu monitorovania envirozáťaží.


Lesná cesta vyúsťuje v zákrute hlavnej cesty Pezinok-Pernek, kam práve smerujem. 
Som rád, že som prešiel túto časť perneckých banských lokalít. Pohyb zhora nadol, bol pre mňa výhodnejší a pohodlnejší. Bane sú tu zoradené tak, aby sa dali postupne, rad zaradom navštíviť.
trasa vzhľadom k ostatným banským dielam v okolí


Návšteva lokality bola 23.6.2016

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára